søndag 3. mars 2013

Registrèr trekkfuglene!

Snart kommer de første trekkfuglene til Øyriket og Snillfjord. Det hadde vært morsomt med en liten intern konkurranse mellom de tre kommunene. Kort sagt går det ut på å registrere fuglene i lista under i sin kommune. Vi får da se hvilken kommune som er først ute med hver art i løpet av våren. I tillegg belønnes observatør med 1 poeng for første årsregistrering i kommunen og 2 poeng dersom registreringa skjer før arten er funnet i de øvrige kommunene.
Observatørene legger inn registreringene som kommentar til dette innlegget. Henvisning til registrering i artsobs er også mulig. Noen trekkfugler overvintrer i hopetall i år, så jeg har valgt ut følgende arter:

Tjeld
Vipe
Fiskemåke
Rødnebbterne
Grågås
Måltrost
Linerle
Løvsanger
Svarthvit fluesnapper
Gjøk

Alle disse artene er relativt vanlige i de respektive kommunene. LYKKE TIL!


Hvor og når dukker årets første tjeld opp?
(Foto: Arvid Bredesen)

Om noen uker dukker den første linerla opp. Men hvor?
(Foto: Arvid Bredesen)

5 kommentarer:

  1. Jeg har ikke sett noen av disse så langt i år, så dette blir spennende! Og ikke juks!!! :-D

    SvarSlett
  2. Da er årets første tjelder observert på selveste kvinnedagen både på Hitra og Frøya! 1 tjeld ble observert ved Klubben på Frøya i dag av Oskar Fredagsvik. 2 tjelder sett ved Sætra på Hestvika i dag - observatør var undertegnede.

    SvarSlett
  3. Juhuuuu! Endelig er tjelden på plass i Stølvågen også! Hele to stk! Og før første (?) gang er det HER jeg ser årets første tjelder.

    SvarSlett
  4. Så, og hørte, to fiskemåker i nærområdet mitt i dag, 14. april (seint men godt). Men de er sikkert allerede registrert i kommunen i år, så det blir vel ingen poeng...

    SvarSlett
  5. Gjøken ble MIN!!! :-D
    Så fikk jeg endelig hørt den, tirsdag kveld, 14. mai (kl. 21.40). Da hadde jeg vært ute HELE dagen, og ikke hørt et lite koko-kvekk. Men etter at jeg hadde vært inne en liten tur, så var den plutselig der da jeg gikk ut igjen.
    Årets observasjon er fire dager seinere enn i 2012.

    SvarSlett