søndag 12. januar 2014

Fuglerobservasjoner på Frøya 2013

Da er det vel på tide å oppsummere fugle- observasjonene på øyene i 2013.

Det ble registrert en ny art på Frøya (svarthodespurv) og seks nye arter på Hitra i 2013.
Dette gir oss 258 ulike arter for Frøya og 190 for Hitra på artsobs-. registreringen.

Men vi driver på med å etterregistrere arter: F.eks. tok Karstein Måsøval video-opptat av en silkehegre ! i 2011. Får vi den godkjent ,og det er liten tvil, så vil denne regnes som førstegangsobservasjonarten av arten i fylket !

Som "byfolka" poengterer: Vi bor på en unik plass for å studere fugler. Det er om å gjøre å være mye ute og se over alt av føggel. I en måse-flokk kan det være en sabinemåke eller i en kråkeflokk en svatkråke eller kornkråke.Hvem vet?  Og det er et poeng for noen av oss å se mange forskjellige fugler på Frøya og Hitra.( og i Sør-Trøndelag og i Norge og i hele verden for den del)

(pesonlig har jeg nå registrert ca. 900 arter i verden, og det utgjør under 10 % av alle ulike arter på kloden så jeg har mange å se fram til)

Og så er vi veldig glade for at lokalbefolkningen tar bilder og kontakter noen i lokallaget om "raringer" (sic!) som havner her ute.

Spesielt i år har vært mange flaggspetter. På Sula ble det observert ti stykker samme deg.


  
 
Og så har vi i høst hatt besøk av mange sidensvans og korsnebber , også den mer sjeldne båndkorsnebben som gi "rødprikk" på artsobs. 
                                                                    
 


Men et av årets høydepunkt for oss var båt-turen ut på havet utom Kya i begynnelsen av september. Skipper Hallgeir tok oss da med vest utenfor Kya.(Neste landkjenning er vel da Shetland) Blikkstilla og vi hadde med sild og tran til "agn".  Dette ga oss havhest, storjo.havsule, dvermåke, fjæreplytt  og steinvender på fotohold.

Håper vi kan få til en tur også til høsten. Gjerne med overnatting.






 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
Ringmerking på Titran om høsten er også en høydare. En lenke til observasjnene finner du på startsida vår. På Titran får vi servert godbitene. Enten fanges de i nett, eller så forklarer Magne,Einar,Edvin eller Øyvind at det er foreksempel en tartarpiplerke som flyr over oss nå.
 
For Oskar og meg fikk gulbrynsangeren spesiell verdi. Den så vi og artsbestemte på egen hånd.

 
 
Så til observasjonsligaen for Hitra og Frøya. Vi kan være litt stolte over at medlemmene i vårt lokallag "tapetserte pallen" På Frøya vant Oskar med 129 arter, Karl fikk 109 og Bjørg 108.
På Hitra fikk Arvid 105, Frank Robert 93 og Oskar 65.
 
Totalt ble det sett 162 ulike arter på Frøya i 2013 og 136 på Hitra.
 
Bildene til denne notisen er lever av Kolbjørn, Bjørg, Oskar og Arvid.
 
 

2 kommentarer:

  1. Gratulerer til "vinnerne" av 2013-sesongen :-) Ser at det var 54 arter innom Frøya i fjor som jeg ikke fikk sett...
    Det er en art som gnager meg fra 2013: VIPA. Tenk at jeg ikke så ei eneste vipe i fjor. Og ikke har jeg lagt den inn på ao tidligere år heller! Jeg er ganske sikker på at fjoråret var det eneste hvor jeg ikke så den, og det forteller meg to ting: 1. Det er veldig lite vipe på Frøya. 2. Jeg var ikke flink nok til å dra ut og lete. For jeg vet at den blir sett. Målet for 2014 (ett av dem): Oppsøke vipa!
    Ha et flott fugle-kikking-år!
    Og legg gjerne inn en kommentar på denne nettsiden. Det er litt kjedelig å skrive blogginnlegg, når ingen av leserne (som jeg vet det er noen av) legger igjen et eneste spor.

    SvarSlett
  2. Da har jeg lagt inn eldre observasjoner i Frøya kommune. Kildene har vært : "Fuglelivet i Frøya kommune" NOF 1984 utarbeidet av Svein-Håkon Lorentsen og Georg Bangjord, og"Vilt i Frøya" 1993 Trygve Fjærli og Ola Vie.
    De artene som har kommet til er: Taffeland,Toppmeis,Grønnspett,Nøtteskrike,Orrfugl og Stripegås.
    Bli disse godkjent er kommunen oppe i 265 arter.

    Ytterligere noen arter kan komme til: Rovterne og storlire. Mens arter som snøgås og nattravn er nevn i rapportene,men er ikke godkjent av NSKF/LRSK og derfor ikke lagt inn.

    I tillegg er det funnet en død pavefink (pavespurv) ,som trolig var en rømt burfugl og som havnet på Halten høsten 1974. Den er heller ikke lagt inn.
    Så får vi se hva de vil godkjenne av disse observasjonene.

    Men "bomben" er jo silkehegren som Karstein Måsøval filmet. Skjeldenhetene er her av og til.

    Karl

    SvarSlett